Protin.. Suatu Yang Penting Untuk Ibu Menyusu dan Mengandung

Protin.. Suatu Yang Penting Untuk Ibu Menyusu dan Mengandung

Betul ke Protin amat penting buat ibu?

OK…Saya ingin kongsikan 4 sebab utama kenapa ibu menyusu perlukan protin…

1. Untuk bekalkan kalori tambahan untuk si ibu

Jika dilihat kepada jadual pemakanan..ibu menyusu memerlukan kalori yang lebih daripada orang lain.. Kenapa? Kerana susu dihasilkan itu apabila diberikan kepada si anak.. Ibu perlu “topup” dengan segera kalori itu…dalam membentuk susu ibu itu sendiri…protin sangat2 diperlukan..dari mana mahu ambil protin ni? Mesti lah dari badan ibu sendiri…

2. Untuk bekalan tenaga si ibu

Siapa yang pernah menyusu…dia akan tahu betapa penatnya menyusukan anak. Kerana itulah pahala sangat2 besar bagi ibu yang susukan anak. Malam berjaga, siang siapkan stok susu anak di tempat kerja mahupon direct feeding, anak kerap meminta susu dari ibu setiap 2jam…dan pada masa yang sama…si ibu tak pernah boleh miss rutin hariannya sebagai pekerja, isteri, urus rumahtangga, anak2 dan suami. Jadi, tenaga yang lebih sangat diperlukan untuk si ibu tau. Kerana kurangnya tenaga…ibu boleh jatuh sakit.

3. Untuk Pemulihan luka yang lebih baik dan sempurna

Ibu berikan susu kepada anak sebaik sahaja anak dilahirkan. 30minit pertama tu memang ibu dan express milk pada si anak kan. Hatta masih dalam bilik bersalin. Percaya atau tidak…masa ini..badan ibu masih sangat2 lemah, masih alami luka luaran dan dalaman…dan proses penyusuan ini diteruskan sehingga anak berusia 2 tahun. Boleh bayang ke sekarang…pentingnya protin ini untuk bantu si ibu pulih sepenuhnya selepas prosea bersalin yang menggerunkan itu? Protin membantu pulihkan luka2, dengan cara membentuk sel2 baru dengan cepat dan sihat serta konsisten.

4. Untuk sistem imunisasi ibu dan anak

Pernah dengar? Jika ibu sakit, anak pon tak lama lepas tu akan juga sakit. Contohnya selsema. Mudahh sangat kan. Jadi, sistem imunisasi ibu sangat2 penting. Ibu perlu jaga anak. Perlu buat kerja rutin harian. Ibu ibarat “permaisuri” di dalam rumah. Pernah rumah kita huru hara apabila si ibu jatuh sakit? Anak lupa nak siapkan kerja sekolah, suami pergi kerja tak bergosok baju, beli makanan kat kedai sampai cirit birit, rumah macam kapal pecah..hehe..nampak? Pentingnya ibu itu sihat..satu rumah akan “sihat”

Protin boleh diambil dari sumber2 seperti daging merah, ikan, ayam, serta soya.

Tapi, cara masak juga mempengaruhi berapa banyak protin yang tinggal pada sumber2 ini.. Protin mati pada suhu panas. Tapi takde orang yang makan daging, ayam, ikan dalam keadaan mentah kan. Kena masak jugak. Suhu sejuk ke suhu panas bila kita masakkan ni? Anda tahu jawapannya

Kerana itu…pilihan saya adalah pengambilan soya. Dan mestilah tahu cara memilih soya..nanti saya kongsikan ek camne pilih soya itu…

Pssstt…bukan semua soya selamat. Jadi perlu ada ilmu bab ini…

Salah satu sumber Protein melalui ESP Shaklee

Salah satu sumber Protein melalui ESP Shaklee

 

maklumat Lanjut Hubungi:

sid320 Cara makan Omega Guard Shaklee untuk anak

Rokiah Abdul Hamid
Senior Coordinator
013-7089305 Shaklee Independent Distributor
email: rokiahaizal@gmail.com
FB Page : UmmimamaBiz

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge