PENTINGNYA PENYUSUAN SUSU IBU BUAT BAYI PRAMATANG

PENTINGNYA PENYUSUAN SUSU IBU BUAT BAYI PRAMATANG

Alkisah ibu bayi pramatang

Sedang syok beraya di Klang, tiba-tiba dapat panggilan dari Johor Bahru daripada seorang ibu baru.Ibu ini mengadu yang beliau melahirkan bayi pramatang. Yang lebih menyedihkan, bayi dah lahir 30 hari yang lalu dan sedang berada di hospital. Tambah menyedihkan, susu badan tidak mencukupi, walau telah berusaha untuk berikan yang terbaik untuk bayi tercinta

Bayi Pramatang

Maksud bayi pramatang adalah bayi yang dilahirkan kurang daripada 37 minggu. Macam kes ibu ini, bayi ini dilahirkan ketika kandungan mencecah 35 minggu… Bayi yang dilahirkan adalah sangat kecil,beratnya dalam 1.1kg…sebab kurang berat inilah bayi tersebut ditahan. Sebenarnya, saya sendiri melahirkan bayi pertama dan kedua ketika kandungan 35 minggu. Tapi Alhamdulillah, berat baby OK..so takdelah kena tahan kat hospital. Baby Asfa, paling best..sebab dapat menyusu badan sepenuhnya sampai 2 tahun berkat mengamalkan set penyusuan Shaklee.

read more

Pelajar UTM Kongsi Pengalaman Amal Set Kulit Shaklee Dalam Masa 6 Hari

Pelajar UTM Kongsi Pengalaman Amal Set Kulit Shaklee Dalam Masa 6 Hari

Pelajar UTM Kongsi Pengalaman Amal Set Kulit Cantik

Alhamdulillah..baru-baru ini saya dapat feedback percuma daripada seorang pelajar Universiti Teknologi Malaysia  (UTM) Skudai berkaitan pengambilan set kulit cantik shaklee. Sebenarnya, ramai je pelajar-pelajar universiti seperti UiTM, UKM, USM yang ambil vitamin Shaklee dari saya… tapi kebanyakannya adalah wanita untuk lebih sihat dan lebih cantik

Anda cantik luar dan dalam

Kalau ikutkan pelajar ni takde duit, takde pendapatan..yang ada pun biasiswa atau pinjaman pelajaran…tapi mereka yang menyayangi diri, lebih utamakan kesihatan dalaman dari duit. Yelah, duit boleh di cari tetapi kesihatan tidak. Kesihatan adalah anugerah yang perlu di jaga dengan baik. Biasanya kalau pelajar lelaki akan sibuk dengan gajet..dengan motosikal dan sebagainya..tetapi untuk pelajar wanita.. kesihatan dan kecantikan dalaman dan luaran adalah sangat-sangat penting.

read more

Bahaya Alfalfa kepada ibu menyusu.

Bahaya Alfalfa kepada ibu menyusu.

Alfalfa benar-benar bahaya?

alfalfa bahaya

Sekarang dah banyak syarikat mengeluarkan suplemen berasaskan Alfalfa. Baru-baru ni saya ada terjumpa di sebuah pasaraya botol minuman Alfalfa. Alfalfa atau nama lainnya medicago sativa adalah tumbuhan yang kaya dengan nutrisi dan zat galian. Ia dikenali sebagai Raja Tumbuhan dan mempunyai 1001 kebaikan tau.

Manusia dah gunakannya sejak 2500 tahun. Wah lama tu. Patutla ia sangat bagus untuk kesihatan manusia sejagat. Dekat pasaraya tertentu juga ada menjual sayuran alfalfa ni..haa fresh gitu, yer tak? Boleh buat ulam2an dan masakan tertentu.

read more

Kencing Kotor / U.T.I : Punca & Pencegahan

Kencing Kotor / U.T.I : Punca & Pencegahan

Since ada yang bertanya ttg kencing kotor serta adik bradik nya spt U.T.I @ Jangkitan saluran kencing maka momma tanya bestfren momma “en Goggle” untuk dig for infomation & terjumpalah info Fajridil ni yang momma rasa semua kita patut amik tahu… so sesiapa pernah kena boleh share pengalaman masing-masing yer. Sharing is caring & loving kan??!!

Saluran kencing merupakan sistem penapisan badan kita untuk membuang segala sisa cecair. Air kencing bergerak dari buah pinggang melalui tiub kecil yang dikenali sebagai ureter ke pundi kencing, di mana air kencing itu disimpan. Air kencing akan keluar dari badan kita melalui saluran uretra.

Jangkitan saluran kencing (UTI) merupakan keradangan saluran kencing. 80% daripada kes-kes ini adalah disebabkan oleh kuman bakteria Escherichia coli (E.Coli)

Bakteria ini boleh menyebabkan:

  • Jangkitan bahagian bawah saluran kencing atau jangkitan pada pundi kencing yang dikenali sebagai sistitis.
  • Jangkitan yang lebih serius ialah di bahagian atas saluran air kencing atau jangkitan pada buah pinggang yang dipanggil pielonefritis.
  • Keradangan uretra atau uretritis.


Kaum wanita adalah lebih mudah mendapat UTI kerana saluran uretra mereka lebih pendek dari lelaki, menjadikan bakteria lebih mudah merebak naik ke sistem saluran kencing. UTI jarang berlaku di kalangan kaum lelaki.

read more

Rahsia Hubungan Suami Isteri HEBAT

Rahsia Hubungan Suami Isteri HEBAT

Inilah supplement khas buat suami isteri untuk mengeratkan lagi kasih sayang. Bukan setakat bergurau senda je boleh eratkan kasih sayang antara suami isteri tau 🙂


Vitamin E untuk pengambilan encik suami, dan Alfalfa untuk pengambilan puan isteri. Jom baca apa kelebihan vitamin-vitamin ni ye..

Kelebihan Vitamin E:

1) Memperbaiki kuantiti, kualiti dan memperkuat sperma lelaki supaya dapat bertemu dengan ovum.

2) Merupakan antioksidan yang dapat menghalang radikal bebas dalam tubuh badan daripada merosakkan sperma dan ovum. Oleh itu, pengambilan Vitamin E yang mencukupi adalah penting bagi menjaga kualiti sperma yang dihasilkan. Taknak la nanti ada risiko dapat anak yang tak sempurna…

3) Merangsang LIBIDO iaitu keinginan seks, kerana ia meningkatkan paras testosteron dalam badan. Kekurangan testosteron menyebabkan nafsu semakin menurun dan stamina semakin berkurangan.

read more