Baru Ku Sedar Bahaya Anemia

Baru Ku Sedar Bahaya Anemia

Baru Ku Sedar Bahaya Anemia

 

Waktu saya mengandungkan anak pertama dan kedua, saya mengalami masalah anemia @ HB low.. tak pernah pun ambil kisah benda ni dan anggap sesuatu yang tak penting. Masa tu tak kenal lagi SHAKLEE . Jadi bab kesihatan ni saya tolak tepi dan pandang enteng. Sebab rasa muda lagi kot waktu hehe.

Kesan Anemia ni bukan sahaja pada diri sendiri tapi juga pada bayi yg kita kandung… darah daging kita sendiri.. Allahu Akbar. Nak tahu apa kesan pada diri, anak, kesan ketika hamil, ketika bersalin dan berpantang?

RISIKO ANEMIA SEMASA HAMIL:

  • Ibu  tidak sihat, sentiasa kelihatan lesu, lemah, penat dan pelupa.
  • Sering  pening, pitam bahkan ada yang sampai pengsan
  • Mudah  mengantuk
  • Pucat,  dapat dilihat dari selaput lendir mata
  • Sesak  nafas, berdebar (kemungkinan anemia sudah memebebani jantung)
  • Kulit  kelihatan kering atau berwarna kuning, begitu juga dengan kuku
  • Daya  tahan tubuh menurun dan mudah mendapat sakit.

RISIKO SAAT BERSALIN

  • Bekalan  oksigen yang kurang semasa hamil membuat otot rahim lemah dan tidak dapat  kontraksi
  • Ibu  cepat penat, mengalami kejang dan proses bersalin perlu dibantu dengan cara  vakum atau melalui pembedahan caesarean

RISIKO SELEPAS BERSALIN

  • Disebabkan  otot-otot rahim lemah, rahim tidak dapat mengecut dan kembali kepada saiz  normal. Ketika ini mungkin berlaku pendarahan.
  • Risiko  pendarahan tetap mengancam ibu hingga hari ke 40 selepas bersalin atau selama  rahiim kemabali mengecut secara beransur-ansur

RISIKO KEPADA BAYI

  • Bekalan  oksigen yang kurang ke rahim menyebabkan tidak selamat
  • Pertubuhan  janin terhalang, lahir dengan berat rendah (kurang 2.5 kg)
  • Bayi  lahir pramatang atau berlakunya keguguran

Paling bahaya, plasma darah cair menyebabkan sel darah merah kurang. Ini menganggu kelancaran oksigen dalam darah. Akibatnya bekalan oksigen kepada janin, rahim dan otot-otot sekitar rahim yang akan bekerja semasa proses bersalin tidak dapat berfungsi dengan sempurna.

________________________________

Alhamdulillah semasa saya mengandungkan anak ketiga, saya bebas dari Anemia. Vitamin Shaklee tak pernah saya lupa. Syukur padaMU ya Allah..berkat usaha kami sekeluarga menjaga kesihatan diri yg Engkau amanahkan.

Yang palng best, saya sentiasa rasa bertenaga, takde dah lemah lesu seperti mengandung anak pertama dan kedua dulu. Masa sarat, sempat lagi bawa anak-anak dan mak sedara berjalan pergi LEGOLAND. Seronok sangat bila tengok anak-anak kita tambahan suami senyum meleret selalu bila ratu hati mereka sihat ceria.

Antara vitamin Shaklee yang saya ambil untuk membantu dalam masalah Anemia :

Vitalea iron formula:

Vita-Lea Iron Formula

Mengandungi zat bei yang membantu pembentukan sel darah merah dan menghasilkan sel darah yang sihat. Zat besi menjadi sebahagian daripada struktur hemoglobin yang membawa oksigen ke tisu dan sel

Vitamin C

Vit c SR

Membantu penyerapan vitamin b12 dan zat besi. Vitamin C juga membantu pengeluaran hemoglobin dan meningkatkan pertahanan badan

B-complex

B-Complex

Meningkatkan sel darah merah dan hemoglobin. Shaklee B-complex adalah lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B termasuk B12 dan folat.

Awas!!

  1. Elakkan minum kopi, teh atau minuman bergas selepas makan kerana minuman itu menyukarkan tubuh untuk menyerap zat besi
  2. Elakkan mengambil vitalea bersama-sama dengan kalsium kerana kalsium akan melemahkan penyerapan zat besi.
  3. Elakkan mengambil vitalea bersama segelas susu kerana susu adalah kalsium.
  4. Pesakit talasemia tidak boleh mengambil Vitalea kerana mengandungi iron.

____________________________________________

Sanggupkah kita lihat anak-anak kita sedih sebab kita kurang memberi tumpuan pada mereka kerana kita sering sakit, lesu lemah?

Sanggupkah kita tatapi wajah mereka minta perhatian, kasih dan sayang ibu mereka sendiri tapi kita tak dapat memberi yang terbaik?

========================================

Anda berhak memilih… Jika anda ibu yang BIJAK
========================================
logo shaklee baru 300x187 Pastikan Selamat, Berkesan, Mesra Alam, HALAL

ID No : 867860

Hubungi/SMS/WhatsApp saya : Rokiah 013 – 7089 305

FB Page : UmmiMama Biz

Email : rokiahaizal@gmail.com

Comments

  1. Setuju…saya sendiri mengalami masalah Anemia semasa kehamilan yang pertama dan kedua. Walaubagaimanapun, Anemia semasa kehamilan kedua tidak begitu teruk berbanding semasa kehamilan pertama kerana kehamilan kedua saya menggunakan produk Shaklee 100% dan kesannya memang menakjubkan. Yang penting, selamat!
    Mas Anira Tasmin recently posted…SHAKLEE MENYOKONG KESIHATAN SENDI BERPANJANGANMy Profile

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge