Atasi masalah Lupa dan Kurang Daya Ingatan Dengan Lecithin

Atasi masalah Lupa dan Kurang Daya Ingatan Dengan Lecithin

Atasi masalah Lupa dan Kurang Daya Ingatan Dengan Lecithin

Akibat peningkatan faktor umur, lupa memang sukar dielakkan. Tetapi ia masih boleh diatasi dengan mengamalkan pengambilan vitamin contohnya Lecithin. Pernahkah anda berada dalam situasi-situasi berikut:

Situasi 1: Minah… tolong ambilkan kuali tu..tiba-tiba Aishah menjawab “ni Aishah la mak..Minah sedang tidur”.. Jelas-jelas kita ada masalah lupa anak kita yang mana satu.

Situasi 2: Manalah kunci kereta ni…kejap tadi ada…em puas cari satu rumah tak jumpa! Walhal kunci terletak dah kat dalam kereta..Situasi memang ramai yang terlupa letak barang

Situasi 3: Tadi ustaz tu cerita kisah sahabat..sahabat ni tadi…ada buat.. alamk terlupa la..cadang nak berkongsi kat isteri tentang ceramah agama yang baru didengari..tetapi dah terlupa

Situasi 4: Seorang pelajar yang nak ambil ujian/exam… em aku tahu jawapan ni..tapi entah macammana tak tahu ni..emmm Jem terus bila ujian/exam.

Situasi-situasi di atas memang banyak terjadi akibat lupa dan kurangnya daya ingatan pada kita. Salah satu faktornya adalah kerana kurangnya kandungan ‘cholin’ dalam penghantaran mesej ke otak.

Saya ada masalah lupa

Saya ada masalah lupa!!!

Apa itu cholin yang berkait dengan masalah lupa dan kurang daya ingatan?

Choline” merupakan satu komponen asetikolina neutrotransmitter yang berfungsi menghantar maklumat ke system saraf dan otak manusia. Salah satu pembekal utama kandungan ‘choline’ adalah soya lecithin. Lecithin membantu meningkatkan kadungan ‘choline’ dan ‘acethycholine yang berfungsi membantu otak beroperasi dengan baik. Contoh otak berfungsi adalah untuk berfikir, menguatkan daya ingatan (memori), menentukan kita makan,minum,berjalan dan sebagainya. ‘Acethycholine’ teramat penting dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul kepada otak. Jika bekalan choline ini berkurang, maka fungsi-fungsi ini tidak dapat dilakukan dengan baik dan seterusnya masalah lupa akan berlaku dan begitu juga daya ingatan akan berkurang.

Tingkatkan Choline dengan Lecithin Untuk Atasi Masalah Lupa

Kajian Penyelidikan Berkaitan Choline Yang Mampu dibekalkan Lecithin

Mengikut Jurnal yang dikeluarkan oleh Neurochemical Research (Link springer) yang diketuai Ismail H. Ulus dan rakan-rakan, kandungan choline dalam badan akan berkurang disebabkan oleh 3 faktor iaitu:

  1. Selepas Pembedahan
  2. Selepas Bersalin
  3. Trauma Kecederaan kepala

Gambarajah di bawah merupakan hasil kajian daripada jurnal tersebut dan ia adalah jelas menunjukkan 3 faktor ini mempengaruhi kekurangan ‘choline’ pada badan dan seterusnya mewujudkan masalah lupa dan kurang daya ingatan. Mengikut kajian kadungan choline akan merosot sebanyak 50% apabila pesakit mengalami pembedahan. Menakutkan kan?

kajian Antarabangsa berkaitan choline lecithin

kajian Antarabangsa berkaitan choline lecithin

Bagaimana pula kesannya apabila usia semakin meningkat? Makin lama semakin lupa kan? Jangan kita terdiri daripada orang yang nyanyuk sudahlah…

Lecithin Shaklee Membantu Atasi masalah Lupa dan Tajamkan Fikiran Pelajar

Lecithin Shaklee bukan sekadar membantu membakar lemak untuk diet sahaja. Bahkan ia terbukti membantu mengatasi masalah lupa atau kurang daya ingatan. Bagi Pelajar pula, ia jelas membantu meningkatkan dan menajamkan daya fikiran pelajar. Ini semua disebabkan lecithin Shaklee membekalkan ‘choline’ pada tubuh badan kita… Jadi, kalau nak elak masalah lupa…kena lah cari bahan yang mengandungi choline ye…

lecithin shaklee

lecithin shaklee

Ok..hari ni saya dah kongsikan kebaikan ‘choline’ untuk otak. Hari ni juga choline saya berfungsi untuk berkongsi berkaitan Lecithin. Harga Lecithin Shaklee ni murah aje..sebotol ada 180 biji dan harga hanya RM52.50. Boleh terus beli di sini atau terus hubungi saya.

Semoga bermanfaat

Hubungi:

sid320 Cara makan Omega Guard Shaklee untuk anak

Rokiah Abdul Hamid
Senior Coordinator (ID: 867860)
013-7089305 Shaklee Independent Distributor
email: rokiahaizal@gmail.com
FB Page : UmmimamaBiz
cara order shaklee

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge